اللهم عجل لولیک الفرج..

او خواهد آمد...

اللهم عجل لولیک الفرج..

او خواهد آمد...

او خواهد آمد...

۱۱ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۷ ثبت شده است

سواد رسانه‌ ای یعنی چه؟!

روشن شدن هر مفهوم، قبل از هر چیزی برای درک صحیح آن مفهوم می تواند کمک کند. سواد رسانه ای مشتکل از دو عبارت است: «سواد» و «رسانه».
برگردیم به دوران کودکی و روزهای اول مدرسه، زمانی که به مدرسه می رفتیم تا «خواندن و نوشتن» را یاد بگیریم و دیگر «بی سواد» نباشیم. در مدرسه ابتدا حروف الفبا را یاد می گرفتیم؛ یعنی نسبت به شکل حروف، صدای آنها و نحوه نوشتن آنها «دانش» پیدا می کردیم. سپس «مهارت» کنار هم گذاشتن حروف و خواندن و هجّی کردن کلمات را یاد می گرفتیم و بعد از مدتی «کاربرد» کلمات در ساختن جمله ها و خواندن و نوشتن متون مختلف را آموختیم و بدین ترتیب «باسواد شدیم»! مجموعه ای از دانش ها در کنار مهارت ها به اضافه کاربردها در کنار هم، ما را با سواد کرد. 

رسانه وسیله ای است که فرستنده به کمک آن پیام خود را به گیرنده منتقل می کند. رفته رفته ابزارهای ارتباطی گسترش پیدا کرد و در عصر حاضر با ظهور رسانه های چاپی و الکترونیکی، رسانه های جمعی شکل گرفتند. مهم ترین تفاوت رسانه های امروزی آن است که می توانند پیام های خود را با سرعت زیاد به طیف وسیعی از مخاطبان برسانند.

همانطور که سواد خواندن و نوشتن به ما کمک می کند تا بتوانیم انواع جملات ساده و پیچیده را بفهمیم و معناهای متفاوتی از آن ها برداشت کنیم، سواد رسانه ای هم مهارتی است که با یادگیری آن می توانیم انواع رسانه ها و تولیدات رسانه ای را درک، تفسیر و تحلیل کنیم. هر رسانه مجموعه ای از نشانه های خاص خود را دارد که شناخت این نشانه ها در با سواد شدن ما نقش مهمی را ایفا می کند.

امتحان

موضوع : مدح امام حسن علیه السلام

سروده :
هنوز راه ندارد کسی به عالم تو
نسیم هم نرسیده به درک پرچم تو
نسیم پنجره ی وحی! صبح زود بهشت
“اذا تنفس ِ” باران هوای شبنم تو
تو در نمازی و چون گوشواره می لرزد
شکوه عرش خدا، شانه های محکم تو
به رمز و راز سلیمان چگونه پی ببرم؟
به راز عِزّةُ للّه نقش خاتم تو
من از تو هیچ به غیر از همین نفهمیدم
که میهمان ، همه ماییم و میزبان : همه تو
تو کربلای سکوتی و چارده قرن است
نشسته ایم سر سفره ی مُحرّم تو
چقدر جمله ی “احلی من العسل ” زیباست
و سالهاست همین جمله است مرهم تو
هوای روضه ندارم ولی کسی انگار
میان دفتر من می نویسد از غم تو
گریز می زند از ماتمت به عاشورا
گریز می زند از کربلا به ماتم تو
فقط نه دست زمین دور مانده از حرمت
نسیم هم نرسیده به درک پرچم تو

شاعر:سیدحمیدرضابرقعی

حمایت از کالا

حتما ببینید:سایت رهبر انقلاب

دعا

اعتماد

شب ولادت حضرت مهدی موعود امام زمان عج  حرم مطهرفاطمه معصومه.قم.نماز مادر.اخلاص و عشق


لزوم هم‌دردی با مؤمنان

سعدی می‌گوید:

بنی‌آدم اعضای یکدیگرند    که در آفرینش ز یک گوهرند

چو عضوی به درد آورد روزگار    دگر عضوها را نماند قرار

مرحوم حاج شیخ عباس قمی در سفینة‌البحار روایتی نقل می‌فرماید که گویا این شعر اقتباس از آن است.١

اگر کسی در امثال و حِکم و اشعار تتبع کند، می‌تواند مجموعه بزرگی از آثار جمع‌آوری نماید.

در روایت این مضمون آمده است که: گاهی مؤمن به غصه و اندوه مبتلا می‌شود و سبب آن را نمی‌داند. سبب آن ابتلا مؤمن دیگری است به بلایی در اقصی نقطه‌های عالم. و گاهی رفع بلا از او، موجب شادی مؤمنین دیگر است. و گاهی یک مؤمن موجب رحمت و برکات برای مؤمنین دیگر می‌شود.

آیا با این همه بلاها که برای مسلمانان به‌خصوص برای شیعه وارد می‌شود، ما نباید هیچ غم و اندوه داشته باشیم؟ آیا باید بی‌تفاوت باشیم؟! یا باید حال ما در نگرانی و ناراحتی مثل این باشد که بلا بر سر خود ما می‌بارد؟!

یکی از علائم آخرالزمان و قیام و ظهور حضرت مهدی عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف آن است که: «عِنْدَ قَسْوَةِ الْقُلُوبِ؛ هنگام سنگ‌دلی مردم».٢

درهرحال، با ما اتمام حجت کرده‌اند که اگر در این زمان تکلیف خود را بدانیم و بدان عمل نماییم، باید از خوشحالی کلاهمان را به هوا بیندازیم، و در مواردی که اصالت برائت جاری نیست ـ مثل موارد دماء و اموال خطیره و اَعراض، و اسلام و ضروریات دین ـ به احتیاط عمل کنیم.

در محضر بهجت، ج۲، ص۳۰۰
  • ١. تا آنجا که ما تفحّص کرده‌ایم، این مضمون به‌صورت‌های مختلف در جوامع روایی آمده است، ولی در همه آنها سخن از مؤمنان است، نه همه انسان‌ها و بنی‌آدم؛ بنابراین، این روایات بیانگر ارتباط روحی شدید میان خصوص مؤمنان است، نه همه انسان‌ها؛ ر.ک: اصول کافی، ج۲، ص۱۶۶؛ بحارالانوار، ج۲۰، ص۱۲۷؛ ج۵۸، ص۱۴۸ و ۱۵۰؛ ج۷۱، ص۲۳۴، ۲۶۸، ۲۷۴، ۲۷۷ و ۲۸۰ ؛ مستدرک‌الوسائل، ج۱۲، ص۲۱۷ و ۴۲۴.
  • ٢. ر.ک: بحارالانوار، ج۵۱، ص۱۶۳؛ ج۵۲، ص۱۵۱؛ ج۵۳، ص۳۱۸؛ احتجاج، ج۲، ص۴۷۸؛ اعلام‌الوری، ص۴۴۵؛ خرائج، ج۳، ص۱۱۲۹؛ الصراط‌المستقیم، ج۲، ص۲۳۶؛ غیبةالطوسی، ص۳۹۵؛ و کمال‌الدین، ج۲، ص۵۱۶. در تمام موارد گذشته در توقیع شریف به نقل از حضرت حجت عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف به این صورت آمده است: «وَ ذلِک بَعْدَ طُولِ الأمَدِ وَ قَسْوَةِ الْقُلوُبِ وَامْتِلاءِ الأرْضِ جَوْرا؛ ظهور بعد از گذشت زمان طولانی و سنگ‌دل‌شدن مردم و پُر شدن زمین از ستم، خواهد بود». منبع:سایت حضرت آیت الله العظمی بهجت
 
مراسم إحیا در شب نیمه ی شعبان
س۱. برگزاری مراسم إحیا در شب نیمه شعبان چه حکمی دارد؟
ج. اشکال ندارد، و احیاء یکی از اعمالی است که در این شب سفارش شده است.
 

أعمال شب نیمه ی شعبان

س۲. اعمال شب نیمه شعبان چیست؟
ج. غسل کردن مستحب است و زیارت امام حسین (علیه السلام) و احیاء در این شب به نماز و دعاء و استغفار در روایات توصیه شده است.
 ادامه احکام...دریافت شود 
 

دریافت
عنوان: احکام نیمه شعبان
حجم: 229 کیلوبایت
توضیحات: احکام نیمه شعبان .رهبر معظم

منبع: سایت رهبرانقلاب

سلام


این وبلاگ شخصی من است


خوشحال میشوم نظراتتون رو درباره وبلاگ و مطالب آن بیان کنید


 باتشکر


عکس

بیچاره من ! به هر چه رسیدم سراب بود
افسوس هرچه نقشه کشیدم بر آب بود

عمری به انتظار نشستم ولی چه سود
وقتی که آمدی دل من غرق خواب بود

دل هرچه داشت در طبق بی ریایی اش
نذر سلامتی گل آفتاب بود

سرما ربود غنچه عشق دل مرا
وقتی که آفتاب رخت در حجاب بود

چشمم سپید شد به در ! اما نیامدی
امروز هم سوال دلم بی جواب بود

منبع: سایت منجی دوازدهم